Åtterkabal er et kabalspill Freecell-familien.
Åtterkabal spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort. Både rangeringene og draktene til kortene er viktig. Fra lav til høy, kortenes rang går fra ess til to, til tre, og så videre opptil ti, knekt, dame og til slutt konge.
Målet i Åtterkabal er å bygge opp alle 4 draktene i grunnmuren, hver i rekkefølge fra esset til kongen.
Når spillet starter, deles alle 52 kortene i en standard kortstokk ut med forsiden opp. En haug med 6 kort deles ut i hver av de 8 kolonnene i spillbrettet, og de resterende 4 kortene deles ut i de 4 cellene til venstre i det frie celleområdet.
Et kort kan flyttes av spilleren frem og tilbake mellom spillbrettet og det frie celleområdet. Alle kort kan flyttes til en ledig celle.
En viktig regel i Åtterkabal er at når en kolonne blir ledig, kan den kun fylles med en konge, men av hvilken som helst drakt. Kongen kan komme fra enten det frie celleområdet eller det nederste kortet i en haug. Et ikke-konge-kort kan ikke flyttes til en tom kolonne. (Merk: I enkel Åtterkabal kan en hvilken som helst rang brukes til å fylle en kolonne.)
Når du flytter en konge fra en ledig celle til spillbrettet, kan den bare plasseres i en ledig kolonne. For en ikke-konge kan det bare flyttes til det nederste kortet i en haug som er den neste i rangen og av samme drakt. For eksempel kan spar fire kun flyttes fra en ledig celle til spar fem nederst i en haug.
Et kort kan også flyttes enten fra en ledig celle eller bunnen av en haug til grunnmuren, forutsatt at det er et ess som begynner et bygg, eller det neste i rang for sin drakt som fortsetter bygget. Det er også mulig å flytte et kort fra grunnmuren til enten en ledig celle eller spillbrettet.
En draktrekke består av en rekkefølge kort som er både i samme rang og farge plassert hvor som helst i en haug, med den laveste rangen nederst. For eksempel utgjør ruter to, ruter tre og ruter fire nedenfra og opp en draktrekke på 3 kort. Et enkelt kort er teknisk sett en 1-korts draktrekke.
Forutsatt at et tilstrekkelig antall ledige celler er ledig, kan en passende runde på mer enn ett kort flyttes på en gang fra en haug til en annen haug (men ikke inn i en tom kolonne med mindre rekken ledes av en konge). Dette telles kun som 1 trekk.
Her er noen tips om hvordan du vinner i Åtterkabal:
Spillskjermen består av 3 forskjellige områder.
Langs venstre side er grunnmuren. Den består av 4 celler. Det er her kortene bygges etter drakt, med esset først og kongen til slutt.
Langs toppen er det frie celleområdet som består av 8 frie celler. Hver celle er et midlertidig lagringssted for kun ett kort.
Rett under det frie celleområdet er spillbrettet. Det består av 8 (umerkede) kolonner, som hver kan være tomme eller inneholde en haug med ett eller flere kort, avhengig av den daværende tilstanden til spillet.