Canfield kabal er et kortspill som spilles med en kortstokk med 52 standard spillkort. I noen land er det kjent som Demon kabal.
Ved å kjøre et løsningsprogram ble det estimert at omtrent 70% av alle mulige Canfield kabalspill er løselige. Mennesker gjør det imidlertid ikke like godt.
For tilfeldig genererte spill vinner menneskelige spillere kun omtrent 1 av 14. Selvfølgelig, ved liberalt å angre trekk og spille bare tidligere vunnede kamper, kan en spiller gjøre det noe bedre.
Legenden sier at Canfield kabal opprinnelig ble oppfunnet på 1890-tallet og ble oppkalt etter oppfinneren, Richard Canfield, som ble ganske velstående fra det hele. Men ingen vet egentlig om dette er sant eller ei.
Målet med Canfield kabal er å flytte alle kortene inn i grunnmuren.
Canfield kabal spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort.
Når spillet starter, plasseres 13 kort i med forsiden ned, kun det øverste kortet er synlig. I grunnmuren til venstre er det satt 1 kort med forsiden opp, kalt basiskortet. Deretter sendes 4 kort med forsiden opp til spillbrettet, ett per kolonne. De resterende 34 kortene legges med forsiden ned i kortstokken.
Rangen til basiskortet, blir basisrangen og bestemmer startrangen for alle bygg i grunnmuren.
Dette spillet lar ranger bli pakket.
Haugene på spillbrettet bygges nedover etter rang, så innpakning gjør at en konge kan plasseres på et ess med motsatt farge. Imidlertid bygger grunnmuren oppover etter rang, så innpakning gjør at et ess kan plasseres på en konge av samme drakt.
På spillbrettet kan kort kun stables nedover etter rang og annenhver farge. Et hvilket som helst antall kort kan tas fra bunnen av en haug og plasseres på bunnen av en annen haug. Når en kolonne tømmes, så lenge reserven ikke er tom, fylles sporet automatisk med det øverste reservekortet. Men hvis reserven er tom, kan eventuelle kort plasseres i en ledig kolonne.
Så lenge det er et lovlig trekk, kan et kort spilles til spillbrettet fra enten reservebunken, avfallsbunken eller en grunnmur. Et kort kan spilles til grunnmuren enten fra reservehaugen, avfallshaugen eller en bunke på spillbrettet. Hvis kortet deler basisrangen, begynner det et bygg, ellers må det forlenge et bygg.
Når spilleren anser det nødvendig, kan vedkommende trykke på kortstokken for å endre det øverste avfallskortet. Dette gjøres vanligvis når det ikke er flere spillbare trekk, men det trenger ikke å være slik. Canfield tillater ubegrensede gjennomganger av kortstokken, så når det er tomt, tilbakestiller et enkelt trykk det.
Her er syv tips om hvordan du vinner i Canfield:
Spillskjermen består av 5 forskjellige områder.
Spillbrettet ligger i høyre-midten av skjermen. Det består av 4 umerkede kolonner. Hver kolonne inneholder vanligvis en vertikalt overlappet haug med ett eller flere kort med forsiden opp, men nær slutten av et spill kan en kolonne være tom.
Grunnmuren ligger rett over spillbrettet. Horisontalt består den av 4 rektangler. Hvert rektangel er et grunnmur der en drakt kan bygges nedover etter rang.
Reserven ligger til venstre for spillbrettet. Den består av en vertikal haug med flere kort, kun det øverste kortet er med forsiden opp (synlig) og kan spilles. Ingen kort kan noen gang flyttes til dette området.
Lager og avfall ligger i øvre venstre hjørne. De jobber sammen for å levere ett spillbart kort om gangen.
Kortstokken er en beholder for kortene som blir satt i spill etter hvert som spillet utvikler seg. Den inneholder vanligvis en haug med fangede kort med forsiden ned. Avfallet er direkte til høyre for kortstokken.
Hver gang spilleren trykker på en korststokk som ikke er tom, deles 3 kort (eller færre hvis bare 1 eller 2 gjenstår) fra kortstokken til avfallet. Kort i avfallet er alltid med forsiden opp, selv om bare de 3 øverste kortene (eller 1 eller 2 hvis det er mindre igjen) vil være synlige. Bare det øverste kortet i avfallshaugen kan spilles.
Det finnes ingen grense for antall tillatte gjennomganger av kortstokken. For å tilbakestille et tom kortstokk, må spilleren trykke på den. Dette fører til at hele avfallshaugen flyttes inn i kortstokken. Det finnes ingen annen måte å få kortene inn i kortstokken.