Edderkoppkabal er et populært kortspill som spilles rundt om i verden. Det er et komplekst spill som krever problemløsningsevner for å mestre. Men hvis man ikke liker å tenke hardt og bare vil slappe av og bli underholdt, kan det spilles på et enklere nivå.
Edderkoppkabal spilles med to kortstokker med 52 standard spillkort. Det er tre forskjellige vanskelighetsgrader. Nybegynnernivået spilles med bare 1 drakt og er relativt lett å vinne. Det avanserte nivået spilles med alle 4 draktene og er ganske vanskelig å vinne. De fleste foretrekker middelsnivået, som spilles med 2 drakter.
Denne versjonen er ment for middels erfarne spillere. Det spilles med 52 hjerter og 52 spar.
Edderkoppkabal sies å ha fått navnet sitt fra det faktum at edderkopper har 8 bein og spillet har 8 grunnmurer.
Den datastyrte versjonen ble veldig populær etter at den ble inkludert i Microsofts Windows 98 Plus. Det er fortsatt et av de mest spilte kabalspillene til den dag i dag.
Målet med Edderkoppkabal er å bygge alle de 8 draktene fra konge ned til ess på spillbrettet, hver ordnet drakt blir automatisk sendt til grunnmur når det er ferdig.
Målet er faktisk å tømme spillbrettet for alle kort.
Edderkoppkabal spilles med to kortstokker med standard spillkort, til sammen 104 kort.
Når spillet starter, deles en haug med 54 kort inn i hver spillbrett-kolonne, 6 i de 4 kolonnene til venstre og 5 i de resterende 6 kolonnene. Bare det øverste (nederst på skjermen) kortet i hver haug er med forsiden opp (synlig) mens resten er med forsiden ned (skjult eller usynlig). De resterende 50 kortene sendes til kortstokken.
En del av det som må gjøres for å vinne et spill, er å snu (gjøre synlige) alle de 44 skjulte kortene på spillbrettet. Et kort snus (eller vendes) automatisk når alle kortene på toppen av det er fjernet. Dette bringer kortet i spill og kan deretter flyttes når det passer.
I Edderkoppkabal flyttes grupper med ett eller flere påfølgende kort om gangen på spillbrettet. Alle kortene som flyttes må være i samme drakt, og fra opp til ned på skjermen må de synke i rang. Når spilleren klarer å arrangere en hel draktrekke fra kongen og ned til esset, blir den automatisk plassert på en grunnmurplassering for lagring.
En kolonne som ikke inneholder kort sies å være tom eller ledig. Spillreglene tillater at enhver draktrekke plasseres i en tom kolonne.
En draktrekke på spillbrettet kan flyttes fra bunnen av en haug og enten inn i en ledig kolonne eller på det nederste kortet i en annen haug. Hvis det er på en annen haug, må målkortet være det neste i rang til det høyest rangerte kortet som flyttes; Det trenger imidlertid ikke nødvendigvis være den samme drakten.
Når alle kortene er flyttet til spillerens smak på spillbrettet, må en trykke på bunken lengst til høyre i kortstokken for å starte neste utdeling.
Denne prosessen med å flytte en draktrekke og starte den neste utdelingen fortsetter til det ikke er flere hauger igjen i kortstokken. På dette tidspunktet, hvis spilleren kan flytte kortene rundt og fjerne alle kortene fra spillbrettet, er spillet vunnet.
Når du trykker på "Hint", er flyttbare kort merket med to forskjellige farger. En farge for kort som kan flyttes over et kort fra samme drakt (dette er de foretrukne trekkene), og en annen for kort som bare kan flyttes over et kort fra forskjellige drakter.
Avhengig av innstillingene dine - hvis du trykker på et kort, flyttes det kanskje ikke over et annet kort med samme drakt, du må kanskje dra det (dette kan endres fra alternativer-menyen)
Se Edderkoppkabal 1 drakt for mer grunnleggende strategi og Edderkoppkabal 4 drakter for mer avanserte strategier og tips.
Her er noen tips om hvordan du vinner i Edderkoppkabal:
Spillskjermen består av 3 forskjellige områder.
Spillbrettet består av 10 umerkede kolonner som går horisontalt over skjermen. Hver kolonne inneholder enten en vertikalt overlappet haug med ett eller flere kort eller er tom, avhengig av den nåværende tilstanden til spillet. Det er her mesteparten av handlingen foregår under spillingen.
Grunnmuren ligger øverst i høyre hjørne, over spillbrettet. Horisontalt består det av 8 rektangler. Hvert rektangel er en grunnmur som brukes til å holde en ferdig draktbygning.
I øvre venstre hjørne er kortstokken. Det er her reservekortene holdes, disse settes i spill etter hvert som spillet utvikler seg. I begynnelsen av spillet inneholder den 5 horisontalt overlappede firkantede hauger med kort nedover. Hver haug inneholder 10 kort. På ønsket tidspunkt trykker spilleren på bunken til høyre, som gjør at kortene i bunken deles ut med forsiden opp på spillbrettet, ett kort per kolonne.