Kabalo.no
Angre
Hint
Nytt
Meny
Alternativer
Lagre
Laste
Førti tyver kabal
00:00
0

Førti tyver kabal

Spilltype: Førti tyver
|
Vinnerstatistikk:5%

Innføring i 40 tyver

Førti tyver kabal, også kalt 40 Thieves Solitaire, er et populært kortspill som spilles rundt om i verden med to kortstokker med 52 kort. Det er også kjent som Big Forty, Napoleon St Helena, Roosevelt i San Juan og Le Cadran.
Førti i navnet kommer fra antall kort som deles ut på spillbrettet i begynnelsen av hvert spill.


Førti tyver kabal er et vanskelig spill å vinne, og det krever gode problemløsende ferdigheter for å mestre.


Det er også grunnlaget for flere varianter, hvorav de fleste gjør spillet lettere å vinne, inkludert Josephine kabal.

Oppsett

Spillskjermen består av 4 forskjellige områder.


Spillbrettet ligger i midten av skjermen. Det består av 10 umerkede kolonner. Hver kolonne inneholder enten en vertikalt overlappet haug med ett eller flere kort med forsiden opp eller er tom, avhengig av den nåværende tilstanden til spillet. Det er her mesteparten av handlingen foregår under spillingen.


Grunnmuren ligger over spillbrettet. Horisontalt består det av 8 rektangler. Hvert rektangel er en grunnmur der en drakt kan bygges fra ess til konge.


I øvre venstre hjørne er kortstokken. Det er her reservekortene holdes, disse settes i spill etter hvert som spillet utvikler seg. I begynnelsen av spillet inneholder den en firkantet haug med kort med forsiden ned. Rett til høyre for kortstokken er avfallet. Når et nytt spill begynner, er dette området tomt.


Kortstokken and avfallet jobber sammen for å sette reservekort i spill. Når spilleren trykker på den ikke-tomme kortstokken, flyttes ett kort fra den automatisk med forsiden opp i avfallet. Det er ikke uvanlig å ha mange kort som hoper seg opp i avfallet. Avfallsbunken er alltid firkantet, og bare det øverste kortet er synlig og spillbart. Når et kort spilles fra avfallet, blir kortet under det, hvis det er et, det nye spillbare kortet.

Mål

Målet med Førti tyver kabal er å bygge alle de 8 draktene fra ess til konge i grunnmuren.

Slik spiller du Førti tyver

Førti tyver kabal spilles med to kortstokker med standard spillekort, til sammen 104 kort.


Når spillet starter, deles en haug med 4 kort med forsiden opp i hver av de 10 kolonnene på spillbrettet. De resterende 64 kortene sendes til kortstokken.


En viktig spilleregel er at spilleren kun har lov til å flytte ett kort om gangen. I varianten som kalles Josephine kabal, har spilleren imidlertid lov til å bevege seg nedadgående draktrekke av hvilken som helst lengde på spillbrettet. Bortsett fra det, er de to spillene identiske.


Ingen kort kan noen gang flyttes til avfallet annet enn kort fra kortstokken. Etter spillerens skjønn kan dette gjøres når som helst i spillet.


Et kort kan flyttes til bunnen av en haug på spillbrettet, enten fra avfallet, en grunnmur eller bunnen av en annen haug på spillbrettet. Målkortet må alltid være neste i rang til kortet som flyttes og av samme drakt. Når en kolonne er ledig, kan et hvilket som helst kort fra de samme kildene flyttes inn i den.


Spilleren har lov til å flytte et kort til en grunnmur, enten fra bunnen av en haug på spillbrettet eller fra avfallet. Imidlertid må kortet passe. Hvis kortet er et ess, begynner det en ny draktbygging, og hvis den er neste i rangeringen for sin drakt, forlenger den et bygg.

Strategi

Her er ni spilltips om hvordan du vinner i Førti tyver kabal:

  • Planlegg trekkene dine nøye. Prøv å finne en kombinasjon av en rekke trekk som oppnår noen nyttige mål.
  • Ta en titt på kortene på spillbrettet før du gjør noen trekk. Legg spesielt merke til hvor esser og konger befinner seg, i tillegg til andre potensielle problemer.
  • Det er viktig å få essene i grunnmuren, og jo før jo bedre. Selvfølgelig er to og tre også viktige. Et spill kan lett gå tapt på grunn av manglende evne til å få tilgang til bare ett eller to kort som kreves for å fullføre et bygg. Dette kan skje med hvilken som helst rang, men det er spesielt ødeleggende med kort med lav rang.
  • En konge kan kun fjernes fra en haug ved enten å sende den til en grunnmur eller flytte den inn i en ledig kolonne. Begge tilfellene vil sannsynligvis ikke oppstå før senere i spillet. Da fanger Kongen kortene den er på toppen av.
  • Når du flytter et kort inn i en tom kolonne, er en konge ofte det beste alternativet. Dette frigjør ikke bare kortene som er fanget under kongen, men begynner også en synkende konstruksjon, som er i motsatt retning til grunnmuren. Hvis ikke kongen, så er dronningen det nest beste valget for å lede et synkende konstruksjon.
  • Av mange årsaker bør det være høyt prioritert å tømme en eller flere kolonner. Og når den er tom, bør det gjøres en innsats for å bevare den. Imidlertid er det ofte lurt, til og med nødvendig, å gi opp en tom kolonne i bytte mot fremskritt.
  • Tomme kolonner øker mobiliteten, som er muligheten til å flytte kort rundt, spesielt mellom hauger. Jo flere kolonner som er ledige, jo større mobilitet. Og jo mer mobilitet, desto mer sannsynlig er det at spilleren har muligheter til å få kortene der en ønsker, noe som innebærer å frigjøre kort, forlenge draktrekker, sende kort til grunnmuren og hva enn som ellers vil tilrettelegge for en eventuell seier. Før en kolonne lukkes, bør spilleren vanligvis utføre de trekkene som er mulig, og som ikke kan fullføres med en mindre ledig kolonne.
  • Når et kort flyttes, kan det endre mobiliteten til den nåværende spillet. Et bestemt kort som kunne ha passet før, passer kanskje ikke etter flyttingen. Av denne grunn bør spilleren utsette trekk så lenge som mulig for å være fri til å dra nytte av de beste mulighetene som oppstår. Når det er sagt, er det alltid trygt å sende esser og toere til grunnmuren.
  • En av de viktigste årsakene for at en taper et spill, er at en har for mange kort i avfallsbunken, noe som blokkerer tilgang til viktige kort som trengs for å vinne. Når et spill begynner, er det nesten uunngåelig at avfallshaugen vil vokse raskt. Hvis en seier skal oppnås, må spilleren på et tidspunkt begynne å gå kort ut av avfallshaugen. Den beste tiden å gjøre dette er når flere kolonner er ledige og haugene er godt ordnet. Dette bringer oss til det som sannsynligvis er den nest største årsaken til tap: manglende evne til å tømme kolonner.
Kabalo.no
   
© 2021-2024 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Del ut nye kort
Start dette spillet på nytt
[ ? ]Selv om løsbare spill garantert har en løsning, er løsningen kanskje ikke åpenbar eller enkel
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Klassikere
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden

Spilleregler

Førti tyver kabal

Type: Førti tyver
Seiersstatistikk: 1 av 20 (omtrent 5%)

Mål: Flytt alle kortene til grunnmuren

Grunnmuren: Bunker:
Kortstokk:
Avfall:

Tastatursnarveier
Mellomrom - Del ut et nytt kort
H - Vis hint
U / Ctrl + Z - Angre
N - Åpne menyen for Nytt spill
Pluss/minus - Zoom inn/ut
Spillet er satt på pause

Spill et nummerert spill

Gjeldende spillnummer: 681990 [ ? ]Nummererte spill er forhåndsbestemte utdelinger.

Ikke alle nummererte spill har en løsning.

Velg et spillnummer mellom 1 og 100 000 000

 
Del/bokmerke spillet ditt
Registrer deg på Kabalo.no
Brukernavn
E-post
Passord
Bekreft passord
Har du allerede en konto? Logg inn her
Registrer
Velkommen tilbake!
Brukernavn
Passord

Registrer deg på Kabalo.no
Logg inn
Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play