Klassisk Freecell spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort. Det er en versjon av kabalen ved navn Baker's Game. Den eneste virkelige forskjellen er at i Freecell bygger en med annenhver (røde og svarte) farge, mens i Baker's Game -kortene er bygd etter drakt (ruter og kløver).
Nesten alle Freecell-spill er mulige å vinne. Et sjeldent eksempel på en utdeling som anses å være uløselig er utdelingsnummer 11982 fra Windows 95s versjon av Freecell. Du finner og kan spille denne utdelingen i toppmenyen (velg "Nummererte spill").
Både rangeringer og kortdrakter er viktige i Freecell. Fra lav til høy, kortenes rang går fra ess til to, til tre, og så videre opp til ti, knekt, dame og til slutt konge.
Paul Alfille får æren for å ha oppfunnet Freecell. Han jobbet ved University of Illinois og programmerte den første datastyrte versjonen av spillet i 1978. Opprinnelig hadde spillet flere forskjellige varianter. Den mest populære versjonen som spilles i dag er den klassiske versjonen.
Målet med Freecell er å bygge opp alle 4 draktene i grunnmuren, hver i rekkefølge fra ess til konge.
Når spillet starter, deles alle 52 kortene ut med forsiden opp i de 8 kolonnene på spillbrettet. I de 4 første kolonnene deles det ut hauger med 7 kort, og i de resterende 4 kolonnene deles det ut hauger med 6 kort.
Et kort kan flyttes av spilleren frem og tilbake mellom spillbrettet og det frie celleområdet. Ethvert enkelt kort kan flyttes til en ledig celle.
Når du flytter et kort fra en ledig celle til spillbrettet, kan det kun plasseres enten i en ledig kolonne eller på det nederste kortet i en haug som er neste-i-rang og med motsatt (rød eller svart) farge. For eksempel kan spar fire flyttes fra en ledig celle til enten hjerter fem eller ruten fem i bunnen av en haug. Vær oppmerksom på at siden kongen har den høyeste rangen, kan den ikke flyttes fra en ledig celle til en haug.
Et kort kan også flyttes enten fra en ledig celle eller bunnen av en haug til grunnmuren, forutsatt at det er et ess, som begynner en draktbygging, eller det neste i rang for en drakt som bygger videre på en rekke. Det er også mulig å flytte et kort fra grunnmuren til en ledig celle eller spillbrettet.
En ordnet sekvens består av en rekke kort i en haug som både er i synkende rang og med vekslende farger, med den laveste rangen nederst. For eksempel, fra bunnen og oppover, utgjør ruter to, kløver tre og hjerter fire en sekvens på 3 kort.
Spilleren flytter ett kort om gangen. Men forutsatt at et tilstrekkelig antall kombinerte frie celler og kolonner er tomme, kan en ordnet sekvens på mer enn 1 kort flyttes på en gang fra en haug enten til en annen haug eller til en tom kolonne. Dette telles kun som 1 trekk.
Her er syv tips om hvordan du vinner i Freecell:
Spillskjermen består av 3 forskjellige områder.
Øverst til venstre er det frie celleområdet som består av 4 frie celler. Hver celle er et oppbevaringsområde for kun ett kort.
Øverst til høyre er grunnmuren. Den består av 4 celler. Det er her kortene bygges etter drakt, med esset først og kongen til slutt.
I midten er spillbrettet. Det består av 8 kolonner, som hver kan være tom eller inneholde en haug med ett eller flere kort, avhengig av den nåværende tilstanden i spillet.