Hjerter er et triksespill.
Vår versjon spilles av fire spillere - Deg (brun ape) mot tre dataroboter (blå oter, gul fugl, rødrev).
Målet med spillet er å unngå å få straffepoeng.
Hver hjerter er verdt ett straffepunkt.
Spar dame er verdt 13 straffepoeng.
Det lavest rangerte kortet er 2, og det høyeste kortet er Ess.
1. Sende kort
Når spillet starter, velger hver spiller tre kort som skal sendes til en annen spiller:
I den første runden, til spilleren på venstre side.
I andre runde, til spilleren foran.
I tredje runde, til spilleren til høyre.
I den fjerde runden er sendes ingen kort.
2. Spille en tur
Hver tur starter med at en spiller et av kortene sine, dette er turens ledende kort.
Andre spillere må spille et kort av samme drakt.
Hvis en spiller ikke har et kort i den drakten, kan han spille et hvilket som helst annet kort.
Etter at alle spillerne har spilt et kort, tar spilleren som spilte det høyeste kortet i den ledende drakten alle fire kortene.
Hvis ett eller flere av de fire kortene bærer straffepoeng (en hjerter eller spar dame), blir de lagt til spillerens poengsum.
Denne spilleren vil også spille først i neste tur.
Når en spiller ikke har et kort i den ledende drakten, har hen en sjanse til å spille uønskede kort, som spar dame eller høye hjerterkort, vel vitende om at hen ikke kan vinne denne turen og ta noen straffepoeng.
Når runden starter, er spilleren som har kløver 2 den første som spiller, og hen må spille kløver 2.
Du kan ikke spille spar dame eller en hjerter på den første turen i runden.
3. Knuste hjerter
En spiller kan starte med et hjerte kun etter at hjerter ble knust.
Hjertene knuses når en spiller ikke har et kort fra den ledende drakten og spiller en hjerter i stedet.
Et Knust hjerte-ikon vil vises på nedre venstre side (ved siden av poengsummen din) når hjerter er knust.
4. Spillresultater
Spillet avsluttes når en av spillerne når 100 poeng (du kan endre dette nummeret fra Alternativer-menyen).
Når spillet avsluttes, vinner spilleren med det laveste antallet straffepoeng.
Spesiell regel: hvis en spiller får alle 26 straffepoeng, får han 0 poeng, og alle andre spillere får 26 poeng i stedet. Dette kalles å "Skyte månen".
Kortene deles alltid ut tilfeldig, uavhengig av vanskelighetsgraden. Nivåene er forskjellige i algoritmen som datamotstanderne bruker.
På det enkle nivået - Datamaskinen bruker kun de grunnleggende spillereglene og strategiene, for eksempel vil hen spille lave og høye kort når det passer, men vil ikke prøve å telle kort eller planlegge noen komplekse strategier.
På det middels nivået vil noen mer avanserte strategier bli brukt, for eksempel å bli kvitt kort fra en bestemt drakt når den har mange kort.
Datamotstanderne vil også være mer aggressive, prøver å tvinge andre spillere til å spille sparene sine, og prøver å avsløre spar dame tidlig i spillet.
Datamotstanderne vil også huske hvilke kort de ga til en annen spiller og handle deretter.
For eksempel, hvis den ga spar dame til en annen spiller, og det ledende kortets drakt er spar, kan han spille spar konge eller ess etter at spilleren spilte sin tur, vel vitende om at det er et trygt trekk.
På det vanskelige nivået - algoritmen vil også telle og huske alle spilte kort og vil prøve å gjette hvem som har spar dronning (eller andre kort) og spille deretter, end vil også være mer forsiktig når den prøver å annullere drakter eller når den prøver noen andre strategier.