Kabal, også kjent som Klondike, er et av de mest kjente kortspillene i verden. Noen steder er det kjent som Tålmodighet. Ofte blir spillet ganske enkelt referert til som Kabal.
Det finnes forskjellige versjoner av spillet. I denne versjonen, kabal 3 kort (eller Kabal trekk tre), deler kortstokken ut tre kort av gangen og tillater et ubegrenset antall gjennomganger.
Det er over 8x10^67 (8 etterfulgt av 67 nuller). For 3-kort-versjonen er ca 79% av spillene løsbare. Men i praksis vinner spillere langt færre spill på grunn av feil trekk, og fordi mange av kortene er delt ut med billedsiden ned.
Kabal spilles med en 52-korts kortstokk med standard spillekort. Både rangeringene og draktene til kortene er viktig. Fra lav til høy, kort rangeres i rekkefølge fra Ess til To, og så videre opp til Kongen.
Denne versjonen av Kabal ble på slutten av det 1800-tallet kjent som Klondike, i tiden rundt gullrushet i Klondike. Spillet er ryktet å ha blitt oppfunnet av gullgravere i Klondike.
I 1987, ble en versjon av Kabal utgitt for Macintosh, som inngår i en 8-spills samling av datastyrte spill kalt Solitaire Royale. Etter at en versjon av spillet ble inkludert i Microsoft Windows 3.0 i 1990 ble spillet svært populært. Utenom datamaskinen spilles det er nå også på smarttelefoner og nettbrett.
Målet med Kabal trekk 3 er å bygge opp alle 4 drakter i grunnmuren i rekkefølge fra Ess til Konge.
Når spillet starter er 28 av 52 kort fra en standard kortstokk delt ut på spillbrettet. Det siste 24 kortene ligger med billedsiden ned i kortstokken.
Kolonnene på spillbrettet kan være nummerert fra venstre til høyre fra 1 til 7. Hver kolonne får samme antall kort som sitt ordenstall, kun det nederste kortet i kolonnen er vendt opp. Totalt, deles 21 kort med bildesiden ned (skjult) ut på brettet.
Hvis det passer, kan det frie avfallskortet eller det nederste kortet i en haug på spillbrettet flyttes til grunnmuren. Et Ess begynner en ny rekke mens kortet i neste rang bygger videre på rekken. Et kort kan flyttes fra grunnmuren til spillbrettet så lenge det er til et gyldig sted.
På spillbrettet kan et alternativt farget ordnet sett av hvilken som helst lengde flyttes fra bunnen av en haug til bunnen av en annen haug. Likevel må målkortet være både neste i rangeringen til det øverste kortet som flyttes og i motsatt farge. De samme begrensningene gjelder når du flytter frie avfallskortet til bunnen av en haug.
Når det siste kortet fjernes fra toppen av et skjult kort, blir det automatisk satt i spill ved å snu det med forsiden opp. Når alle kortene er fjernet fra en haug er kolonnen tom. En viktig regel i spillet er at kun en konge kan flyttes inn i en ledig kolonne.
Spillet fortsetter til enten alle kortene flyttes inn i grunnmuren, i så fall er spillet vunnet, eller til spilleren bestemmer seg for å avbryte spillet, i så fall er spillet tapt. Når som helst under spillet har spilleren muligheten (finnes i menyen) til å tilbakestille spillet til begynnelsen.
Her er ni tips om hvordan du vinner i Kabal:
Spillskjermen består av 4 separate områder.
Grunnmuren ligger øverst til høyre på skjermen. Den består av 4 horisontalt plasserte markerte celler. Det er i disse cellene drakter bygges, de begynner med esset og slutter med kongen.
Under grunnmuren er spillbrettet. Horisontalt består den av 7 umerkede kolonner. Avhengig av spillets tilstand, kan en hvilken som helst kolonne enten være tom eller inneholde en haug med ett eller flere kort. Det er her mesteparten av handlingen skjer under et spill.
Kortstokken ligger i øvre venstre hjørne. Den består normalt bare av en firkantet haug med kort med forsiden ned; men når alle kortene er delt ut fra den, avsløres et rektangel. Dette rektangelet kalles det tomme lageret.
Rett til høyre for kortstokken er avfallet. Når et nytt spill begynner, er dette området tomt.
Kortstokken og avfallet jobber sammen for å levere et fritt kort med forsiden opp som spilleren kan sette i spill med et mulig trekk. Det frie kortet er alltid det øverste kortet i avfallet hvis det er et. Kort i lageret kan ikke settes i spill på annen måte enn ved å dele dem med avfallet.
Hver gang spilleren trykker på en ikke-tom kortstokk, blir tre kort (eller færre hvis kun 1 eller 2 gjenstår) delt fra kortstokken til avfallet. I motsetning til kortstokken der kort alltid er med forsiden ned, er kortene i avfallet alltid med forsiden opp, selv om kun de 3 øverste kortene (eller 1 eller 2 hvis det er mindre igjen) er synlige.
For å initialisere en tom kortstokk må spilleren trykke på den. Dette fører til at hele avfallshaugen flyttes inn i kortstokken, med forsiden ned og firkantet. Det finnes ingen annen måte å få kortene inn i kortstokken.
Det finnes ingen grense for antall tillatte gjennomganger av kortstokken.