Pyramide kabal er også kjent som King Tut og Tut's Tomb.
Denne spesifikke versjonen kalles Avslappet Pyramide kabal, fordi den lar deg vinne et spill selv om der er kort er igjen i kortstokken.
Spillet spilles med en kortstokk med 52 standard spillkort. Det er to vanskelighetsgrader. Enkel Pyramide kabal lar deg gå gjennom kortstokken 2 ganger, mens denne versjonen kun tillater 1 gjennomgang.
En variant av Pyramid kabal kalt Tut's Tomb ble utgitt i 1990 i Microsofts Entertainment Pack.
Målet med Pyramide kabal er å tømme alle kortene fra pyramiden til grunnmuren.
Når spillet starter, deles 1 tilfeldig kort ut med forsiden opp i midten av pyramiden. Deretter plasseres 2 kort med forsiden opp under i en horisontal rad slik at de begge stort sett overlapper det øverste kortet, men ikke overlapper hverandre. Prosessen fortsetter med 3 kort i neste rad, deretter 4, og så videre opptil 7 kort i den nederste raden for å fullføre pyramiden. I alt deles det ut 28 kort med forsiden opp i pyramiden.
De resterende 24 kortene settes med forsiden ned og fanget i kortstokken. Spilleren må trykke på kortstokken når det er nødvendig for å sende et kort til avfallet der det kan spilles.
Kun eksponerte kort, enten de er i pyramiden eller avfallet, er i spill. Et eksponert kort er et kort som på ingen måte overlappes av noe annet kort. I avfallet anses det nåværende toppkortet alltid som utsatt, men ikke i pyramiden. I begynnelsen av et spill er det bare de 7 kortene i den nederste raden i pyramiden som blir avslørt. For å avsløre et nytt kort og bringe det i spill, må spilleren fjerne alle kortene som overlapper det.
Hvert kort har en ordinær verdi som er likestilt med dets rang. Kortene plasseres i rekkefølge fra esset til kongen, og løper fra 1 til 13.
Tanken er å matche to avslørte kort hvis ordinaler legger til 13. Siden kongen har ordinær 13, enten den er i avfallet eller pyramiden, så lenge den er avslørt, kan den sendes av seg selv til grunnmuren, enten ved å trykke på eller dra det.
To eksponerte kort i spill hvis ordinaler legger til 13 kan sendes sammen til grunnmuren. Dette oppnås ved å dra ett av kortene og slippe det på det andre. For eksempel, når en knekt (= 11) fra avfallet legges på en toer (= 2) i pyramiden, blir de automatisk sendt til grunnmuren. Dette kan føre til at ett til fire kort blir avslørt i pyramiden.
Spillet fortsetter til enten alle kortene er fjernet fra pyramiden, i så fall har en vunnet, eller til det ikke kan sendes flere kort til grunnmuren og kortstokken ikke tillater at flere kort sendes til avfallet, i så fall har en tapt.
Spillskjermen består av 4 forskjellige områder.
Pyramiden er plassert i den øvre delen av skjermen. Det er her kortene legges ut i begynnelsen av et spill, og hvor mesteparten av handlingen skjer under spillet.
Grunnmuren ligger under pyramiden og til høyre. Når den er tom, består den av et rektangel på størrelse med et kort. Når kort fjernes fra spill, sendes de til dette området, med forsiden opp og i firkant.
Lager- og avfallsområdene jobber sammen. De er plassert under pyramiden og til venstre.
Kortstokken er en beholder for reservekortene som vil bli satt i spill etter hvert som spillet utvikler seg. Den inneholder ett eller flere fangede kort med forsiden ned.
Avfallet er direkte til høyre for kortstokken. Når det er tomt, er det bare bakgrunnen for spillet, og når det inneholder ett eller flere kort, står de med forsiden opp og i firkant.
Et trykk på en ikke-tom kortstokk får et kort til å bli fjernet fra kortstokken og plassert i avfallet, hvor det potensielt kan spilles av spilleren.