Skorpionkabal ligner Edderkoppkabal, men spilles mer likt som Yukon kabal.
Spillet har en god del flaks i seg og er ikke særlig lett å vinne. Enkel Skorpionkabal-varianten er imidlertid mye enklere.
Skorpionkabal har som mål å bygge alle de 4 draktene fra konge ned til ess på spillbrettet, som hver automatisk blir sendt til grunnmuren når det er ferdig.
Skorpionkabal spilles med en kortstokk med 52 standard spillkort.
Når spillet starter, deles det ut en haug med 7 kort i hver av de 7 kolonnene på spillbrettet. Bortsett fra de 12 skjulte kortene, 3 i hver av de 4 første haugene (eller de første 3 haugene i Enkel Skorpionkabal for totalt 9 skjulte kort), er alle kortene med forsiden opp og synlige. De resterende 3 kortene i kortstokken settes med forsiden ned og er fanget i kortstokken.
For å vinne spillet må spilleren bygge alle 4 draktene på spillbrettet, fra kongen til esset. Etter hvert som draktene bygges sender spillet de automatisk til grunnmuren.
I dette spillet kan det teknisk sett kun flyttes ett kort om gangen. Men hvis det er kort på toppen av kildekortet, blir alle kortene med på turen. Noen ganger kan hauger vokse veldig lange. Hvis det ikke er en konge, må kildekortet flyttes til et målkort som er nederst i en haug, neste i rangering til kildekortet, og med samme drakt.
En kolonne er tom når alle kortene er flyttet fra den. Siden kongen ikke har noen nest-i-rang, kan den ikke flyttes til en annen haug, så den må bare flyttes inn i en ledig kolonne.
Det er viktig å huske at kongen er den eneste rangen som det er lov å sette inn i en ledig kolonne. Det er også verdt å merke seg at siden esset er det laveste i rang, kan det ikke plasseres noe kort på toppen av det.
Når alle kortene er flyttet etter spillerens smak på spillbrettet, må en trykke på kortstokken.
Spilleren fortsetter deretter å spille til enten spillet er vunnet eller det ikke er flere nyttige trekk som kan utføres.
Her er 7 tips om hvordan du vinner i Skorpionkabal:
Spillskjermen består av 3 forskjellige områder:
Spillbrettet består av 7 kolonner øverst i midten av skjermen. Hver kolonne inneholder enten en haug med ett eller flere kort eller er tom. Det er stort sett her handlingen foregår under spillet.
Grunnmuren ligger øverst til høyre, over spillbrettet. Den består av 4 rektangler. Hvert rektangel er en grunnmur som brukes til å holde en ferdig draktrekke.
I øvre venstre hjørne er kortstokken. Det er her de 3 reservekortene som settes i spill på et tidspunkt i løpet av spillet holdes. På ønsket tidspunkt trykker spilleren på kortstokken, noe som gjør at reservekortene deles ut med forsiden opp på spillbrettet, en i hver av de tre første kolonnene.