Spar er et lurespill for fire spillere.
Deg (brun ape) og din datamaskin-bot-partner (gul fugl) er ett lag. Det andre laget består av de to andre datarobotene (blå oter og rødrev).
Den høyeste kortrangeringen er ess og den laveste er 2.
Spar er alltid trumf-drakten. Dette betyr at ethvert sparkort slår ethvert ikke-sparkort av hvilken som helst rang.
I Spar er det flere runder. Hver runde er delt inn i to trinn: budgivning og spilling.
Spilletrinnet i hver runde består av 13 runder (også kalt "stikk").
Den første spilleren velges tilfeldig.
Budgivning
Etter at kortene er delt ut, ser hver spiller på kortene sine og kunngjør antall stikk de tror de kan vinne - dette kalles "bud". Den første spilleren som byr i første runde blir valgt tilfeldig. I de neste rundene roterer turen til å by først med klokken.
Når bud er lagt inn, kan de ikke endres.
Målet med spillet er at hvert lag skal vinne det kombinerte antallet stikk de byr på.
"Nullbud" er et bud på 0 stikk. En spiller som byr null erklærer at de ikke vil vinne noen stikk i løpet av runden. Det er en ekstra bonus for et vellykket nullbud og en straff for et mislykket nullbud. Laget mangler fortsatt å vinne antall stikk som Nulls partner byr på.
Hvis nullbudet tar minst ett stikk, mislykkes nullbudet.
Spiller
Etter budgivningen starter runden. Det er 13 stikk i hver runde. Den første spilleren som byr begynner runden og kan spille et hvilket som helst kort bortsett fra en spar.
Spillerne spiller etter tur, med klokken. Hver spiller må spille et kort i samme drakt som den første spilleren, hvis de har et kort i denne sorten. Hvis en spiller ikke har et kort i ledende drakt, kan de spille et kort i hvilken som helst drakt, inkludert spar.
Etter at det første sparkortet er spilt, er sparene "brukt".
En spiller kan bare føre spar etter at sparene er brutt med mindre alle kortene de har igjen er spar.
Hvis en spar ble spilt under et stikk, vinner spilleren som spilte den høyeste spar stikket. Hvis det ikke ble spilt spar under et stikk, vinner spilleren som spilte det høyeste kortet i den ledende fargen stikket. Spilleren som vinner et stikk leder den neste.
Poenggivning
Et lag som vant minst like mange stikk som det kombinerte budet deres, får en poengsum som tilsvarer 10 ganger budet sitt.
Eventuelle ekstra stikk over budet kalles poser og er verdt ett poeng hver. Hver gang et lag samler ti eller flere poser, trekkes 100 poeng fra poengsummen deres, og alle poser utover ti overføres til neste syklus på ti poser.
Et lag som ikke vant minst like mange stikk som de byr, mister poeng tilsvarende 10 ganger budet sitt.
Et vellykket nullbud gir nullbudets lag 100 poeng og et mislykket nullbud trekker 100 poeng fra lagets poengsum. Dette kommer i tillegg til poengene som er vunnet eller tapt av stikkene laget av nullbudets partner.
I vår variant av spillet, hvis et nullbud mislykkes, teller stikk som ble vunnet av den mislykkede nullbudet for å gi partnerens bud. Eventuelle stikk som er vunnet over budet regnes som poser som vanlig.
Tilfellet der et lag vinner alle 13 stikkene i en runde kalles et "Boston".
Laget med høyest poengsum som overstiger 500 poeng vinner hele spillet.
Proff-tips
Den beste budstrategien for nybegynnere er å by 1 for hvert ess i ikke-sparfarger og 1 for hver høye spar (A, K, Q, J og 10). Konger som ikke er spar vil noen ganger ta stikk hvis spilleren har flere kort i samme farge.
Hvis laget ditt byr null, bør din høyeste prioritet være å beskytte lagets nullbud - det har den høyeste straffen hvis det mislykkes.
Hvis partneren din byr null, må du kanskje ofre noen av de beste kortene dine for å spare null - by litt lavere enn du vanligvis ville gjort.
Ikke by null hvis du har åpenbare vinnerkort - spesielt spar ess.
Ikke by null hvis partneren din byr null - det er nesten umulig for et lag å unngå å vinne alle 13 stikk.
Å "sette" motstanderne - hindre dem fra å nå sitt bud - kan være verdt å ta en pose eller to.
Hvis en motstander byr null, vil de for enhver pris unngå å ta stikk. Dette kan gjøre det mulig for deg å vinne stikk billig - det kan være lurt å by høyere enn du vanligvis ville gjort.
Vanskelighetsnivåer
Lagkameraten din bruker alltid de mest avanserte strategiene, vanskelighetsgraden påvirker kun motstanderspillerne.
Enkelt: motstanderne vil bruke en nybegynnerstrategi for å by - 1 for hvert ess og konge som ikke er spar og 1 for hver høy spar (A, K, Q, J og 10).
Middels: motstanderne vil bruke en mer forseggjort strategi for budgivning - telle ytterligere muligheter for å vinne eller tape stikk og også ta hensyn til budene som er gitt av andre spillere.
Vanskelig: motstanderne vil huske kortene spilt av hver spiller for å utlede hvilke kort hver spiller har igjen, vi vil forbedre denne vanskelighetsgraden over tid med nye strategier.
Sjekk vår nye app Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!