Tri Peaks kabal er et kortspill som spilles med en kortstokk med 52 standard spillkort. Det er også kjent som Three Peaks, Tri Towers og Triple Peaks, spillet ble oppfunnet av Robert Hogue i 1989.
Selv om Tri Peaks kabal er et enkelt spill å lære, er det ikke så enkelt å vinne i det. Selv om det er beregnet at over 90% av tilfeldig utdelte spill teoretisk sett er løselige, kommer i praksis selv ikke erfarne spillere i nærheten av dette tallet.
En variant av Tri Peaks kabal som kalles Enkel Tri Peaks kabal legger til et alternativ for å gjøre det enklere å vinne: det er mulig å plassere en konge på et ess og omvendt.
Målet med Tri Peaks kabal er å tømme alle kortene fra spillbrettet til grunnmuren. Kortstokken trenger ikke å tømmes for å vinne spillet.
Når spillet starter, deles 28 kort ut med forsiden opp på spillbrettet i en form som minner om tre fjelltopper. Det er 4 rader. Den nederste raden består av 10 kort, deretter 9, deretter 6, og til slutt 3 kort i den øverste raden. Alle kort overlappes med to kort i raden rett under den, bortsett fra den nederste raden der kortene er eksponert og kan settes i spill.
Et enkelt kort deles ut med forsiden opp i grunnmuren. De resterende 23 kortene legges med forsiden ned og fanget i kortstokken.
Når som helst i løpet av spillet kan spilleren flytte et utsatt kort til grunnmuren så lenge det enten er neste eller forrige i rang til det nåværende grunnmurkortet. Kortet som er nylig lagt blir deretter det nåværende beste kortet i grunnmuren, og prosessen kan fortsette. Etter hvert som kort fjernes fra spillbrettet, vil de uunngåelig føre til at andre kort blir eksponert, som da potensielt kan flyttes inn i grunnmuren.
Spillet tillater ikke at rangene blir pakket inn, noe som betyr at spilleren verken kan plassere et ess på en konge eller en konge på et ess. Imidlertid er innpakning tillatt i varianten EnkelTri Peaks kabal.
Kort kan aldri flyttes fra grunnbunken.
Når spilleren enten ikke er i stand til eller er villig til å flytte flere kort fra spillbrettet til grunnmuren, må de trykke på kortstokken, og dele ut et nytt toppkort. Spilleren har deretter en annen mulighet til å sende kort fra spillbrettet til grunnmuren.
Prosessen fortsetter til det ikke er noen kort igjen på spillbrettet, i så fall er spillet vunnet, eller lageret er tomt og det kan ikke fjernes flere kort fra spillbrettet, i så fall er spillet tapt siden kortstokken kun tillater en gjennomgang.
Hvis spilleren ønsker det, kan et trekk angres; poeng blir imidlertid trukket fra poengsummen. Når som helst under spillet har spilleren muligheten (funnet i menyen) til å tilbakestille spillet til begynnelsen.
Spillskjermen består av 3 forskjellige områder.
På oppsiden av skjermen er spillbrettet. Det er her kort legges ut i starten av et spill, og der mesteparten av handlingen skjer under spillet.
Kortstokk- og Grunnmur-områdene jobber sammen. De er plassert under spillbrettet til venstre.
Kortstokken er en beholder for reservekortene som vil bli satt i spill etter hvert som spillet utvikler seg. Den inneholder vanligvis en haug med fangede kort med forsiden ned, men den kan være tom på slutten av et spill, der et rektangel på størrelse med et kort deretter er synlig.
Grunnmuren er til høyre for kortstokken. Den består av ett eller flere forsiden opp-kort spredt horisontalt, med det øverste kortet til høyre.
Et trykk på kortstokken får et kort til å bli fjernet fra det og plassert med forsiden opp på det øverste grunnmurkortet, noe som bringer kortet i spill.