Kabalo.no
Angre
Hint
Nytt
Meny
Alternativer
Lagre
Laste
Yukon kabal
00:00
0

Yukon kabal

Spilltype: Yukon
|
Vinnerstatistikk:12%

Innføring i Yukon kabal

Yukon kabal ligner veldig på Klondike kabal bortsett fra at de 24 kortene som ville ha ligget i en kortstokken er jevnt fordelt med forsiden opp i alle unntatt kolonnen lengst til venstre. Dessuten er reglene litt forskjellige.


Det er flere varianter av Yukon kabal, inkludert Russisk kabal, Alaska kabal og Australsk tålmodighet.


Spillet krever konsentrasjon og visualiseringsevner for konsekvent å vinne. Spilleren må kunne planlegge sekvenser av trekk, noen ganger ganske mange på forhånd. Det sies at en god spiller kan vinne mer enn 80% av spillene sine.

Mål

Målet med Yukon kabal er å bygge alle 4 draktene fra ess til konge i grunnmuren.

Regler

Når spillet starter, deles alle 52 spillkortene i en standard kortstokk ut på spillbrettet.


Totalt blir 21 kort delt ut skjult. De resterende 31 kortene deles med forsiden opp, 1 i kolonnen lengst til venstre og 5 i hver av de 6 andre kolonnene.


I Yukon kabal kan teknisk sett bare ett kort flyttes om gangen. Men på spillbrettet, hvis det er andre kort på toppen av kortet som flyttes, blir disse med på turen. Noen ganger kan hauger vokse veldig lange. Hvis det ikke er en konge, må kildekortet flyttes til et målkort som er nederst i en haug, neste i rangering til kildekortet, og med den motsatte fargen.


Når et kort som er direkte på toppen av et skjult kort flyttes, blir det skjulte kortet automatisk satt i spill ved å snu det med forsiden opp.
Siden kongen ikke har noen nest-i-rang, kan den ikke flyttes til en annen haug, så den må bare flyttes inn i en ledig kolonne. Det er viktig å merke seg at kongen er den eneste rangen som er kan settes i en tom kolonne.


Ett kort om gangen kan sendes til grunnmuren. Spillet tillater også at et kort spilles i motsatt retning, forutsatt at det er til en gyldig plassering.

Oppsett

Spillskjermen består av 2 forskjellige områder.


Grunnmuren er plassert langs venstre side av skjermen og består av 4 celler. Hver celle kalles en grunnmur. Det er i grunnmuren drakter bygges, det begynner med esset og slutter med kongen.


Langs toppen av skjermen er spillbrettet. Horisontalt består den av 7 kolonner. Avhengig av spillets tilstand, kan en hvilken som helst kolonne enten være tom eller inneholde en haug med ett eller flere kort. Det er her mesteparten av handlingen skjer under et spill.

Strategier i Yukon

Her er noen tips om hvordan du vinner i Yukon kabal:

  • Spillet har tre hovedprioriteter: å avsløre skjulte kort, frigjøre rekker som skal sendes til grunnmuren, og tømme kolonner slik at konger kan flyttes for å få tilgang til kortet direkte under hver. Spilleren vil lære av erfaring når hver prioritet skal ha forrang.
  • Planlegg flere trekk fremover. Velg et kort som vil være nyttig å flytte, og søk deretter etter et kort som det kan flyttes til. Hvis ingen, kan ikke kortet flyttes. Hvis det kan flyttes, legg merke til kortet som ligger rett oppå det, og søk deretter etter et kort som det kan flyttes til. Hvis to, følg begge potensielle veier. Fortsett prosessen, og til slutt har du svaret på om det opprinnelige kortet kunne flyttes eller ikke.
  • Det er en annen strategi for å søke etter en rekke bevegelser som kan ende med en fordel. Bortsett fra kongen, hvis et kort skal flyttes, må det ligge i bunnen av en haug. Velg et nederst kort, og søk deretter etter et kort som kan flyttes inn på det, deretter let etter et kort som kan flyttes til kortet som vil bli avslørt ved å flytte det første kortet. Prosessen fortsetter i en kjede til enten en fordel kan realiseres eller ikke.
  • Bare fordi et trekk kan spilles, betyr det ikke at det alltid er det beste å gjøre. Det er bedre å utsette trekk til de må spilles for å holde mange alternativer åpne så lenge som mulig. Når det er sagt, er det aldri en fordel i å forsinke sending av et ess til grunnmuren. Siden et ess i en haug kan flyttes til en tilgjengelig toer, er det imidlertid ikke alltid en god idé å flytte en toer til en grunnmur.
  • Husk at for enhver rang og farge (annet enn for et ess) er det bare to mulige kort som noen gang kan flyttes på toppen av den. For eksempel, hvis begge de svarte knektene er synlige på spillbrettet og den ene har et rødt ti på toppen, er det ingen fordel å forsinke flyttingen av den andre røde ti til den andre svarte knekten hvis den blir avslørt. Ved å gjennomføre slike uunngåelige trekk blir det lettere å holde oversikt over forsinkede trekk som ikke er uunngåelige.
  • Utforsk alle alternativer. Si at spilleren oppdager at et skjult kort kan vendes ved ganske enkelt å flytte en rød sekser til en svart sju. Den andre røde seksen er imidlertid i en haug. Den kan flyttes inn på den svarte sjueren i stedet, deretter et kort på det som var under den røde seksen, og så videre til ikke bare et skjult kort vendes i en annen haug, men et verdifullt ess frigjøres.
  • Ikke forlat en kolonne før du flytter en konge inn i den. For eksempel kan spilleren flytte en svart åtte for å tømme en kolonne, men nå har en rød ni blitt brukt som ikke kan brukes til å plassere den andre svarte åtteren. Selv om den andre svarte åtteren er gjemt på den tiden, hvis spillet skal vinnes, må det på et tidspunkt vendes, og det kan godt snus før den andre røde nieren er snudd.
Kabalo.no
   
© 2021-2024 Kabalo.no, Alle rettigheter forbeholdt
Laster inn kort ...
Gå tilbake til hjemmesiden?
Del ut nye kort
Start dette spillet på nytt
[ ? ]Selv om løsbare spill garantert har en løsning, er løsningen kanskje ikke åpenbar eller enkel
Kabal
Edderkopp
Kortspill
Klassikere
Freecell
Yukon
Førti tyver
Pyramiden

Spilleregler

Yukon kabal

Type: Yukon
Seiersstatistikk: 1 av 8 (omtrent 12%)

Mål: Flytt alle kortene til grunnmuren

Grunnmuren: Bunker:

Tastatursnarveier
Mellomrom - Del ut et nytt kort
H - Vis hint
U / Ctrl + Z - Angre
N - Åpne menyen for Nytt spill
Pluss/minus - Zoom inn/ut
Spillet er satt på pause

Spill et nummerert spill

Gjeldende spillnummer: 181134 [ ? ]Nummererte spill er forhåndsbestemte utdelinger.

Ikke alle nummererte spill har en løsning.

Velg et spillnummer mellom 1 og 100 000 000

 
Del/bokmerke spillet ditt
Registrer deg på Kabalo.no
Brukernavn
E-post
Passord
Bekreft passord
Har du allerede en konto? Logg inn her
Registrer
Velkommen tilbake!
Brukernavn
Passord

Registrer deg på Kabalo.no
Logg inn
Kabal overalt!
Sjekk vår nye app
Trykk på ikonene eller skann QR-koden med telefonen [ ? ]For iPhone - lås opp telefonen, åpne kameraet og hold det nær QR-koden. For Android - hvis du ikke har en QR-app - besøk nettstedet fra en mobil nettleser og trykk på banneret!
Kabal-app i App Store
 
Kabal-app på Google Play